duminică, 4 martie 2012

Multitaskingul la Improvements

Pana acum mi-am bagat nasul prin teoriile de continuous improvement si prin comunicare. Va intrebati oare ce se intampla daca le combinam, si pierdem putin la traducere din combinatie?
Se facea ca era odata o mare corporatie, leader in zona de CPG (consumer packaged goods).
Asa cum le zice si numele, produsele respectivei organizatii, trebuiau impachetate, de cele mai multe ori in cutii de carton.
Pe o piata din ce in ce mai dura, mai crizata si inovativa, cei mentionati nu ar fi putut rezista fara a fi preocupati in permanenta de reducerea costurilor si imbunatatirea performantelor.
La partea de reducere a costurilor vroiam sa ajung – acolo unde la un moment dat, unul din cei responsabili de produse si de costuri a facut o socoteala si i-a iesit ca daca reduce rata de compresie a cartonului din care e facuta cutia (doar cu putin), va plati un carton mai ieftin, deci o cutie mai ieftina, iar la milioanele de produse livrate saving-ul ar fi semnificativ.
In paralel, un alt responsabil cu costurile, si oarecum cu aceleasi produse (sau familie de produse) a gandit ca ar putea pune inca un strat de cutii pe palet. In conditiile date pretul logisticii ar scade semnificativ – ar stoca mult mai multe cutii pe suprafata de depozit, ar cara mult mai multe cutii in acelasi camion, etc – saving-uri semnificative. Si in plus, din cauza ca la momentul in care produsele au fost scoase pe piata au fost ambalate in niste cutii destul de rezistente, ideea era perfect viabila.
Fiecare din cei doi au facut teste cu ideile lor – si cum testele au avut rezultate foarte bune ideile au trecut la implementare.
Nimeni insa nu s-a gandit la faptul ca cei doi nu si-au vorbit si ca cele doua idei nu prea se puteau implementa in acelasi timp, asa ca o data cu subtierea cartonului, s-a mai adaugat si un rand de cutii pe palet.
Rezultatul a fost pe masura, clientii incepand sa refuze paletii de marfa ce ajungeau la destinatie inclinati ca si turnul din Pisa. Prima oara s-a reclamat modul defectuos in care este transportata marfa, dar prea erau toti soferii nebuni si daramau paletii – deci s-a cautat problema in alta parte, dupa intrebarea "oare nu fac cei din depozit vreo ghidusie?". Au fost deci monitorizati ca sa se observe cum se incarca marfa. Evident ca li s-au dat indicatii pretioase despre cum trebuie manipulata marfa. Cei din depozit nu intelegeau de ce brusc si dintr-o data tot ce faceau ei nu mai era bine, dar au observat ca paletii de marfa care stateau mai mult timp pe raft prezentau acute semne de inclinare.
Ca atare cei din depozit au pus un palet de marfa pe un raft si l-au observat o vreme. Randul cel mai de jos de cutii se turtea de la o zi la alta, astfel incat dupa aproape o saptamana se fleceau de tot.
Ca si actiune de urgenta, solutia a fost ca marfa sa fie re-paletizata inainte de livrare – astfel incat randul de sus ajungea jos, iar cel turtit de jos ajungea in varful paletului, astfel incat marfa ajungea cat de cat in regula la destinatie. Asta a generat costuri suplimentare de operare, ca sa nu mai pomenim ca retururile de marfa  nu au disparut (nu intotdeauna repaletarea putea rezolva problema).In plus clientii nemultumiti s-au inmultit, iar nemultumirea lor a crescut, ca sa nu mai spunem de cei ce trebuiau sa re-paleteze tone de marfa, si care ajungeau dupa 2-3 saptamani sa reclame dureri de spate urmate de concedii medicale si deci probleme de resurse umane.
In cele din urma, s-a revizuit intregul proces si lucrurile s-au reparat, atit ca din saving-urile asteptate s-a ales praful, ba mai mult au fost generate si costuri suplimentare.

Si cum o problema nu vine niciodata singura, in timp ce o echipa se confrunta cu paletii ce se prabuseau sub propria greutate, au aparut aceleasi simptome si in alta parte. Culmea, de data asta marfa era mai usoara, nu se adaugase un rand suplimentar de cutii, iar cutia originala parea neschimbata… Acolo cel de la procese avea un aliat pe la marketing, si amandoi au gandit saving-ul prin trecerea produsului de la ambalare in cutie individuala de carton (in care se gasea oricum si o punga de plastic) direct la ambalare in punga de plastic, ceva mai desteapta si mai colorata. Costul noii pungi era nesemnificativ pe langa reducerea generata de eliminarea cutiei de carton individuale. Atit ca nimeni nu l-a intrebat pe cel ce gandise initial tot ansamblul si care considerase cutiile individuale de produs ca parte din structura de rezistenta a paletului si ca atare proiectase din start cutiile de regrupare mai putin rezistente… Iar cutiile de regrupare au profitat de disparitia celor din interior si s-au sub greutatea paletului.

Cum spunea un fost coleg de birou cu ani in urma “nu-ti fac pe gratis oricat mi-ai da”. Cam asa si cu partenerii din CPG, facem cost reduction oricat ne-ar costa!

4 comentarii:

  1. imi aduc aminte de niste vremuri din astea...

    RăspundeţiȘtergere
  2. Asta ma duce cu gandul la bancul cu Badea Gheo care dadea la coasa de 40 de ani. Vin doi gusteri cu mape de la comisia de modernizare a agriculturii (un fel de blecbeltzi) si il studiaza timp de 2 ore, apoi ii spun:
    - Badeo, nu-i bine... Nu prea ai productivitate. Daca mai legam o coasa de coasa ta, ai putea la o miscare sa retezi 2 brazde deodata.
    Fac ei asta, badea Gheo trage din greu dar inainteaza. Dupa inca 2 ore, il opresc din nou.
    - Badeo... tot nu-i bine. Daca iti legam de cingatoare si o grebla in timp ce inaintezi cu cositul, aduni si lucerna dupa tine.
    Se face improvementul si badea asuda bine, inainteaza cu greu. La un moment dat se opreste, se uita spre cei doi si le spune:
    - Da' un felinar pe p*la nu-mi puneti? Sa pot lucra si noaptea...

    RăspundeţiȘtergere
  3. Ce faci daca dimensiunea paletului depasete inaltimea acceptata de camion :-) ai putea face saving sa pui cateva cutii in cabina la sofer pe scaunul din dreapta :-)))

    RăspundeţiȘtergere